داروهایی برای درمان چاقی

محققین دانشگاه میشگان چگونگی تأثیر هورمون لپتین را که یک تنظیم کننده ی مهم متابولیسم و وزن بدن است بر رسپتور کلیدی درمغز یافتند.

لپتین هورمونی است که از بافت چربی ترشح می شود  از سال کشف آن در 1995 مورد توجه محققین در تحقیقات چاقی و دیابت نوع 2 قرار دارد.

 همانند انسولین ،لپتین قسمتی از یک شبکه ی تنظیمی است که دریافت  و مصرف انرژی در بدن را کنترل میکند. فقدان لپتین یا مقاومت به آن با چاقی در افراد دیابتی مرتبط است .

  اگر چه دلایل پیچیده ای در مورد مقاومت به لپتین وجود دارد اما  در برخی موارد علت آن اختلال گیرنده های لپتین درمغز است.

 درک چگونگی  اندرکنش لپتین و رسپتور آن می تواند به ابداع درمانهای جدیدی  برای چاقی و اختلالات متابولیک کمک کند اما ساختارپیچیده ی این کمپلکس  سیگنالینگ سالها است که محققین را به چالش کشانده است.

Georgios skiniotis یکی از اعضاء هئیت علمی انستیتو علوم حیات در مدرسه ی پزشکی U-Mبا استفاده از میکروسکوپ الکترونیکی اولین تصاویر اندرکنش لپتین با رسپتورش را به تصویر کشید.

 Skiniotis به دنبال یافتن شباهت های بین رسپتورلپتینوسایر رسپتورهای این خانوادهپرداخت که دیدگاه جدیدی برای هدف های جدید درمان برای بیماریهای وابسته به سایر هورمونها ایجاد کرده است.


 

 به گفته ی Skiniotis: دیدن تصاویر جدید ارتباطلپتینبا گیرنده اش درمغز بسیار هیجان انگیز است نه تنها به دلیل ایجاد ایده ی جدید برای تولید داروهای جدید، بلکه درحال حاضر، درک بهتری در رابطه  با طراحی ومکانیسم سیگنالینگ از طریق ای

ن گروه از رسپتورها ایجاد  کرده است که به ما در پاسخ به سوالات بسیار زیادی که با آن مواجه بودیم، کمک  می کند.

 نتایج این تحقیق در مجله ی (Oct.11.2012) Molecular cellمنتشر گردید.

 دکتر Skiniotisو همکارانش توضیح می دهند که چگونگی رسپتوراز طریق  دو پای لولایی خود می تواند حرکت کند و در مواجهه با لپتین ، به آن متصل شده و این اتصال سبب سخت شدن این پاهای لولایی شده و از حرکت گردان آنها جلوگیری می کند.

بعد از سخت شدن دو پای لولایی رسپتور به دلیل اتصال به لپتین ، سیگنالی  به آنزیمی بنام Janus kinaseارسال می کند. مطالعاتی بروی داروهایی برای درمان بیماریهای مرتبط  با این آنزیم انجام شده است . دراین تحقیقات مشخص گردید که مهار  این آنزیم می تواند سبب بروز بیماریهای نظیر آرتریت روماتوئید ، سوریاسیس واختلالات متابولیک مرتبط با التهاب شود.

 دکتر  saltielاز انستیتو علوم حیات معتقد است که از این تحقیق  می توان در درمان دیابت ، چاقی و اختلالات متابولیکی استفاده نمود.

او می افزاید این تحقیق مسائل مهمی که مدتها با آن دست و پنجه نرم می کردیم را حل کرد. از آنجائیکه لپتین تنظیم کننده اصلی اشتها است درک این که  چرا مقاومت به آن موجب چاقی می شود اصلی ترین مانع برای تولید داروهای جدید  برای چاقی و دیابت بود. ایجاد تصویری واضح از چگونگی عملکرد لپتین و چگونگی اتصال آن به رسپتورش اولین گام برای غلبه بر مقاومت به لپتین است .

منبع: www. sciencedaily.com/releases/2012/10/121011123707.htm